Combinatii de culori si contraste
18 combinatii de culori au fost testate in privinta vizibilitatii. Cele 18 combinatii sunt culori primare si secundare.
Mai jos se gasesc , aranjate in ordinea vizibilitatii cele 18 combinatii, incepand de la 1 – cea mai vizibila si terminand cu 18 cea mai putin vizibila din cele 18 prezentate.
Usurinta in citire
Este esential pentru o reclama de exterior sa fie usor de citit. Alegeti combinatii de culori cu contraste puternice si nuante diferite, care sunt bine vazute de la distante mari.
Combinatiile de culori, fara contraste devin obscure si sunt foarte greu de citit.
Cercetarile arata ca , folosirea de contraste puternice creste gradul de amintire al reclamei cu aproximativ 40%, fata de contrastele slabe.
La fel ca si sunetele, razele de lumina au o anumita frecventa. Pigmentii absorb anumite frecvente de lumina si reflecta altele. Noi percepem frecventa reflectata ca fiind o culoare.
De exemplu, culorile complementare precum verdele si rosu, desi sunt nuante diferite, sunt foarte putin vizibile. Avand cantitati asemantoare de alb si negru, frecvente sunt foarte asemantoare si atunci creaza vibratii.
culori complemetare – greu de citit
Culorile adiacente, precum verde si albastru au ca rezultat, o combinatie foarte greu de citit.
culori adiacente- greu de citit
Culori contrastante, precum galben si negru sau albastru si galben, sunt foarte vizibile chiar si de la distante mari.
culori contrastante- vizibilitate ridicata
In general negru face un bun contrast cu orice culoare deschisa, iar pe un fundal alb se poate obtine o vizibilitate mare cu orice culoare inchisa.
Factori ce influenteaza vizibilitatea literelor
Proportiile.
Pentru a putea fi usor vazute de la distanta, experienta noastra si cercetarile in domeniu arata ca liniile verticale ar trebui sa fie cam o cincime din inaltimea literei. Liniile orizontale pot fi putin mai mici. Aceste proportii se aplica atat la literele mari cat si cele mici.
Distanta intre litere.
Importanta alegerii distantei corecte intre litere o putem evidentia cu exemplu de mai jos. Se observa ca in exemplu “incorect ” literele se ataseaza vizual una de alta, facand mai greoaie perceperea corecta a mesajului.
Perspectiva.
Distanta intre litere este foarte importanta mai ales cand literele sunt vazute dintr-un anumit unghi, asa cum se intampla cel mai des in exterior.
Randurile.
Cu cat testul este pe mai multe randuri, cu atat va fi mai greu de citit in reclamele outdoor. Cu un singur rand orizontal privirea se misca natural, rapid si fara intreruperi. Cu cat sunt mai multe randuri cu atat mesajul va fi mai dificil de retinut, necesitand un timp de expunere mai mare. Daca totusi design-ul cere un numar mai mare de randuri atunci va fi foarte importanta distanta intre randuri.
Distanta intre randuri
Textul trebuie sa respire prin lasarea unei distante adecvate intre randuri pentru o vizibilitate maxima. Distanta incorecta duce la o scadere a usurintei in citire si implicit a vizibilitatii mesajului.